Red social de Arqueologos e Historiadores
Started 18 Abr 2014 0 Respuestas 0 Me gustan
¿Sabes por qué la representación de Marsias y Apolo es una sátira y la parodia de la representación de Cristo en el cuarto mosaico pagano del siglo Nea Paphos, en Chipre. A continuación, busque en la…Seguir leyendo
M.T. Olszewski, The iconographic programme of the Cyprus mosaic from the House of Aion reinterpreted as an anti-Christian polemic, in:Et in Arcadia Ego. Studia memoriae professoris Thomae Mikocki dicata, W. Dobrowolski, T. Płóciennik (ed. by), Warsaw: Institute of Archaeology, University of Warsaw, Warsaw 2013, pp. 207-239, Pls 74-86.
see: https://www.academia.edu/5403368
Abstract:
More than 20 years after presenting his first interpretation of the mosaic from the House of Aion in a paper entitled “Uwagi na temat mozaiki z Domu Aiona w Nea Paphos (Cypr)” (Meander 9/10, 1987, p. 421-438, in Polish, and translated to English: « The Immortality of the Human Soul and the Dionysiac Mysteries in the 4th Century Allegory [in Connection with the Interpretation of the Mosaic from the “House of Aion” at Paphos in Cyprus]»), where he proposed reading the five mythological panels (1. Leda and Zeus; 2. Dionysus on Mount Nysa; 3. The Dionysian thiasos; 4. Apollo and Marsyas; 5. The Apotheosis of Cassiopeia) as an allegory of the destiny of the human soul and body, starting with conception and ending with the liberation of the soul and its apotheosis, the author now enhances his initial interpretation with numerous reflections concerning the historical context of this work of art, created in the years 320-360.
If, according to the author, the mosaic is a “Hymn” in honour of the pagan gods, Man (his soul) and his place in the (pagan) universe, then at the same time it polemicises with the Christian faith and its God, Jesus Christ.
The author puts forward numerous new solutions relating to the mosaic’s iconography and iconology. Analysis of the mosaic also leads him to propose a solution to the as-yet unanswered question regarding the absence of images of the crucified Christ in Christian art of the 3rd and 4th centuries, up until 420/430, when the first images of Christ on the cross appear.
Key words: mythological mosaic, House of Aion, Nea Paphos, allegorical narrative, allusive language of mythological pictures, wordplay (Marsyas-Messias), Jesus Christ, anti-Christian polemic.
Publicado el octubre 30, 2014 a las 9:30pm 0 Comentarios 1 Me gusta
El mapa-mosaico de Madaba (542-570 d.C.)
En Jerusalén (Aelia Capitolina), en la "plaza del mercado" frente a la Puerta de Damasco se colocó una columna monumental en el siglo II d.C. La columna fue erigida…
Seguir leyendoPublicado el octubre 29, 2014 a las 10:00pm 0 Comentarios 2 Me gustan
Los científicos del Instituto de Arqueología de la Universidad de Varsovia han descubierto la fecha exacta de la ejecución del mosaico de la sinagoga de Hamat Tiberias en Galilea. La ciudad Hamat Tiberias fue habitada por los judíos, cristianos y paganos. Era la ciudad de Sanchedrin. La sinagoga con zodiaco mosaico fue fechado por el…
Seguir leyendoPublicado el octubre 28, 2014 a las 10:05pm 2 Comentarios 3 Me gustan
Otro reloj de sol único de Jerusalén (época de Justiniano) identificó recientemente por investigadores del Instituto de Arqueología (Universidad de Varsovia).
Jerusalén (200 m al norte de la Puerta de Damasco), Israel. El pavimento de mosaico es parte de la tumba de Gregoria y Teodosia descubierto en 1901. Se lleva a cabo en el Museo Arqueológico de Estambul. El panel muestra dos difunta madre e hija ricamente vestidas cada lado de una columna que soporta un reloj de sol. La columna se…
Publicado el octubre 26, 2014 a las 9:38pm 3 Comentarios 2 Me gustan
Umm al-Rasas (treinta kilómetros al sureste de Madaba), Jordania: miniatura de la ciudad Sebastis (1,22 x 0,85 m) es parte de la iconografía de una riqueza poco común de la iglesia de Saint-Etienne hallazgo 1986-1989.
El mosaico está fechado después de 718 dC
Publicado en OLSZEWSKI M.T., « Cadrans solaires sur trois mosaïques byzantines au Proche-Orient et quelques autres identifications hypothétiques de gnomons géants », Archeologia (Varsovie) 60, 2009, p. 69-79. …
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Comentario (1 comentario)
The Orpheus mosaic in the principal hall of a burial chapel (tomb) from Jerusalem,around the middle of the VIth century AD see: https://www.academia.edu/1752827
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